• Röd fog vid sockel

• Sanering av PCB-haltiga fogar

SFR - Svenska Fogbranschens Riksförbund

är fogbranschens egen organisation för entreprenörer, leverantörer och konsulter.

SFR arbetar för rätt konstruerade fogar i byggnader, säkra materialval och fackmannamässigt arbetsutförande.

Vi ägnar stor uppmärksamhet åt fogars och fogmaterials betydelse för miljön både under byggnadstiden och i den färdiga byggnaden.

SFR arbetar för att stärka kvalitetsmedvetandet hos alla byggbranschens aktörer - byggherrar, förvaltare, arkitekter, konstruktörer och entreprenörer. Det resulterar i bättre fungerande byggnader och lägre underhålls- och driftskostnader. Ett led i detta är en återkommande vidareutbildning av de anställda i medlemsföretagen och auktorisation av medlemsföretag som uppfyller fastställda krav.

En annan resurs i vårt kontinuerliga arbete för bättre fogkonstruktioner och för ett ökat kvalitetstänkande är SFR:s tekniska montageanvisningar. Dessa refereras i Råd och anvisningar till HusAMA, kapitel ZS. Du kan för närvarande välja mellan åtta dokument som täcker de viktigaste användningsområdena för fogmassor. Dokumenten hittar du här under rubriken Länkar och Dokument. Du kan själv hjälpa till med att förbättra och utveckla denna resurs genom att ge oss synpunkter och förslag.

På medlemssidorna finns ett nytt kanslinytt!

Årsmöte 2022!
Vi hoppas och tror att vi kan hålla ett traditionsenligt årsmöte på steningevik konferensanläggning, nära Arlanda den 31/3-1/4 2022. Vi håller koll på myndigheternas rekommendationer gällande pandemin och rättar oss efter dessa. Inbjudan till mötet kommer i slutet av februari början på mars.

Mötesprotokoll för senaste mötet finns under inloggning för medlemmar!

ID06!
Vi har avtal med ID 06 som innebär att kansliet kan använda ID 06 plattformen för att lägga upp genomförda kurser. Alla nya genomförda kurser kommer att läggas upp i systemet.

Ny avfallsförordning!
Den nya avfallsförordningen (2020:614) har fått indelning i kapitel. Den nya strukturen har en del som handlar om spårbarhet för farligt avfall. Avfallskoderna finns i bilaga 3. Det har från den 1 november 2020 tillkommit krav för farligt avfall att rapportera uppgifter till ett avfallsregister.  Länk till nya avfallsförordningen 2020:614 och Naturvårdsverkets föreskrifter NFS 2020:5 finns på länksidan

PCB-sanering. Sidan är uppdaterad med ny förklarande text!

Ingen kurs är inplanerad ännu för:

Fogning i byggnader.

Härdplastkurs.

Repetitionskurs Fogning i byggnader som är

obligatorisk för fortsatt auktorisation

Sanera PCB-haltiga fogar.

Har du behov av kurs kan du skicka anmälan till kansliet@sfr.nu

På medlemssidorna!

Produktblad för entreprenadförsäkring Säkra

Nytt avtal med Säkra

juni 2021 nytt nummer av Kanslinytt

Protokoll från årsmöte och höstmöte.

Nya avtal och uppdateringar finns!